Ad van Liempt spreekt in kathedraal

Kristallnachtherdenking: Verhalen sterven niet

Op donderdag 9 november is er de jaarlijkse Kristallnachtherdenking in Breda. In de nacht van 9 op 10 november 1938 werden in heel Duitsland Joden aangevallen en synagogen in brand gestoken. De brandweer was verboden om in te grijpen en het was het eerste openlijke facistische geweld in Duitsland tegen de Joden, maar ook in Oostenrijk en Sudetenland werden in de nacht Joden aangevallen.

Het brein achter de Kristallnacht was Nazipropagandameester Joseph Goebbels. Het thema van dit jaar is Verhalen sterven niet. Het thema is gekozen om juist aan de jongere generatie door te geven dat wat er toentertijd gebeurd is met Joden in nazi-Duitsland nu nog gebeurt in de wereld en ook in Nederland waar mensen uitgesloten worden en er haat voor minderheden bestaat. Immers zondebokken worden er altijd gemaakt en uitgevonden.

Zoals Mr.Dr Hirsch Ballin het tijdens een van de vorige lezingen mooi verwoordde:

Als de rechtsstaat toestaat dat het recht van een enkeling wordt geschaad tast dat het wezen van de rechtstaat aan. En als de burgers wegkijken, berusten in onrecht en daar niet tegen opstaan is dat een ontkenning van mensenrechten’

De herdenking start dit jaar om 17.30 uur met een samenkomst bij het Joods monument in het Wilhelminapark bij de watertoren. Deze wordt georganiseerd door de Joods orthodoxe gemeente van West-Brabant.

Het programma wordt vervolgd in de kathedraal aan de Sint Jansstraat om 19.00 uur met liederen door het koor Tegen de Wind Mee en na een aantal welkomstwoorden zal Philip Soesan voorzitter van de Joodse gemeente Breda zijn persoonlijk levensverhaal vertellen. Daarna volgt een toespraak door Ad van Liempt, journalist, schrijver van ‘Kopgeld, Nederlandse premiejagers op zoek naar Joden 1943’ en ‘Hitlers Bounty Hunters’. Hij zal vooral ingaan op het belang van het vertellen van levensverhalen voor het historisch bewustzijn en wat dat betekent in de huidige tijd. Na een column van de stadschroniqueur van Den Bosch Eric Alink verlaten we circa 20.40 uur de kathedraal.

Onder begeleiding van yiddische muziek lopen we met brandende lichtjes via de Grote Markt naar de Synagoge in de Schoolstraat, terwijl de klokken van de kathedraal, de Grote Kerk luiden.

Bij de synagoge zal Philip Soesan de stoet ontvangen en toespreken en worden er gedichten voorgelezen door leerlingen van het Cingelcollege. Vervolgens gaat de stoet naar het artikel 1 monument in het Valkenbergpark waar de theatergroep van de BST op zal treden. Vervolgens vertrekt de stoet naar het woonzorgcentrum Lale (het vroegere Raffy) voor Turkse Nederlanders in de Bosschstraat, waar burgemeester Depla zal spreken.

Des middags worden er nog twee films vertoond in Chassé Cinema. Om 13.30 uur de documentaire `Ik alleen in de klas´van Karin Junger voor leerlingen van het Cingelcollege en om 15.30 uur de film Ida van Pawel Pawilkowsky voor iedereen gratis toegankelijk, wel van tevoren reserveren.

Volgend jaar in 2018 is het 80 jaar geleden dat de Kristallnacht plaatsvond. De Stichting gaat op zoek naar verhalen van joodse burgers, die uit Breda zijn weggevoerd tijdens de oorlog. Hierover is nog te weinig bekend in Breda en het is zeker niet systematisch vastgelegd. Mensen die hierover informatie hebben, kunnen zich bij de Stichting Kristallnachtherdenking Breda melden via www.Kristallnachtherdenkingbreda.jimdo.com of kristallnachtherdenkingbreda@gmail.com